• Hjem
  • Blogg
  • Færre ser innleggene dine på Facebook

Færre ser innleggene dine på Facebook

Facebook endrer stadig algoritmene som bestemmer hvem som skal se hva. Den siste endringen gjør at færre brukere ser innleggene dine via organisk deling, men jeg har lært noen triks for hvordan du kan nå ut til flere.

Organiske treff eller visninger er ganske enkelt det du klarer å skape uten å betale for innleggene dine. Det vil si innlegg som dine følgere ser naturlig i sin nyhetsfeed når du legger de ut, og innlegg som blir delt av dine følgere og andre facebook brukere. Man ønsker selvfølgelig å nå ut til flest mulig kunder og prospekter organisk siden dette ikke koster noe.

Nyhetsfeeden til de fleste brukere på facebook begynner å bli full, du finner sponsede innlegg, morsomme videoer, bilder som venner legger ut og deler, arrangementer osv. Det er rett og slett ikke mere plass til flere innlegg i feeden uten at folk bruker mer tid på facebook. Derfor har facebook sett seg nødt til å begrense hva som vises. Selv sier de at de ønsker å vise deg de innleggende du ønsker og se, men vi skjønner jo at de også vil tjene penger.

Resultatet har blitt at innlegg fra Business Pages har fått lavere prioritet, og facebook oppfordrer stadig til at man skal betale for sponsede innlegg. Jeg har sett at ved å dele innlegg fra business pagen til min private profil og få flere til å gjøre det samme har gjort at jeg har nådd flere organisk. Et lite tips altså.

Mine 5 på top tips for facebook:

  1. Facebook belønner interakasjoner - dvs innlegg med kommentarer og engasjement har større sjanse for å bli synlig for flere.
  2. Brukere du sender meldinger med har større sannsynlighet for å se innleggene dine.
  3. Innlegg med bilder stiller sterkere enn innlegg uten bilder. Men ikke bruk bilder med mye tekst - det trekker statusen ned.
  4. Facebook elsker videoer, og særlig videoer du selv har lastet opp. Så lag noen korte videosnutter som du laster opp og deler - det gir garantert treff.
  5. Facebook live-sendinger er det ultimate for å nå ut til flere. Skap gjerne en interaksjon med følgerne dine når du kjører live sånn at de kommenterer og deltar i videoen - da får du full uttelling.

 

Lykke til!

Facebook, Sosiale Media, Markedsføring

© Nils Kenneth Fordal